Kulturpolitik

Kultur och bildning är en bärande del av det socialdemokratiska samhällsbygget. Om vi ska klara av att utforma slagkraftiga politiska förslag för framtiden, behöver vi goda processer för att ta vara på varandras idéer och kunskaper.

"Kunskap och kultur är verktyg för människors personliga frihet och utveckling. Men de är också redskap för samhällets utveckling och vår gemensamma välfärd. De är ett mått på samhällets värdighet. Kunskap och kultur ger människor möjlighet att vidga sina perspektiv och att frigöra sina tankar och sin skaparkraft. Denna frigörande förmåga är en avgörande motvikt mot ekonomiska och sociala eliters strävan att ta makten över tanken."
Ur Socialdemokraternas partiprogram antaget 2013

Detta material är till för dig som vill sätta igång en diskussionscirkel om socialdemokratisk kulturpolitik med utgångspunkt i partiets kulturpolitiska program, som beslutades av partistyrelsen i juni 2018. När studiecirkeln är avslutad har ni processat fram ett gemensamt program för att utveckla kulturpolitiken på den politiska nivå ni befinner er.

Klicka på bilden nedan för att komma till materialet (pdf 1.0 MB)