Verktyg för internationella inslag i studieverksamheten

Arbetarrörelsen är global! Exempel på mobilisering och inspiration för hur vi stärker vår egen rörelse här i Sverige kan med fördel hämtas från olika håll i världen på samma sätt som den kan hämtas från olika tidpunkter i historien. Den här flikens funktion är inspirera och ge lite tips på hur ni som organiserar och planerar studieverksamheten på er ort kan sätta en internationell prägel på studierna.

Olof Palmes Internationella Center är samlingsorgan för arbetarrörelsens internationella solidaritetsarbete och här har vi samlat en del tips på material och länkar för vidare läsning. Har ni idéer på samarbete eller funderingar över innehållet här så tveka inte att höra av er till oss. Lättast är att maila till info@palmecenter.se

Så hur får man då internationell prägel på studieverksamheten? Det ser lite olika ut beroende på hur ni utformat er verksamhetsplan, men att en liten utblick och lyft exempel på solidaritetsarbete eller former för mobilisering under ett av historiepassen under medlemsutbildning är kanske det tydligaste exemplet. För många av oss politiskt engagerade är det klyftorna i världen och den ojämna resursfördelningen som en gång fick oss engagerade.

Här nedanför finns det två bra material att använda sig av i en medlemsutbildning som ger exempel på arbetarrörelsens solidaritetsarbete och erfarenheter från den:

40 år av solidaritet

En antologi som tar sin början i Arbetarrörelsens Internationella Centrums bildande 1978, där generalsekreterare och ordföranden fått berätta om lärdomar och minnesbilder från sin tid. De olika kapitlen kan med fördel användas som utgångspunkt för diskussion, antingen som en del av en kurs eller studiecirkel.

Klicka på bilden nedan för att komma till boken (pdf 4.4 MB)

Så vad kan vi på Palmecentret bidra med, i korthet?