Antirasism i politiken

Vi hoppas att studiematerialet "Antirasism i politiken" ska stimulera till nyfikenhet och att återupptäcka att både du som läsare och vi som skrivit är individer som förstår världen på olika vis och drömmer om en bättre framtid. Vi är emot rasism, men det räcker inte att vara emot den onda. Studiematerialet vill stimulera varje deltagare att formulera politiska förslag som beskriver hur ett Sverige med mångfald ser ut och fungerar.

Den grundläggande metoden i detta studiematerial är en uppmaning till samtal mellan människor från olika bakgrund. Det enklaste sättet är att läsa varje kapitel och att sedan samtala. Stämmer styckets fakta? Är skildringen av ett fenomen relevant, är det vinklat, tråkigt, ytligt, inspirerande eller provokativt? Varför? Är styckets ideologiska innehåll intressant? Håller ni med om det ideologiska innehållet eller linjen: varför håller ni med? Varför håller ni inte med?

De enda förutsättningarna för de här samtalen är lite nyfikenhet och mod att tala med andra människor. När världen får ansikten växer livet, vare sig man nyss kommit till Sverige eller bott här hela sitt liv.

Klicka på bilden nedan för att komma till materialet (pdf 1.0 MB)