Till sidans huvudinnehåll

Starta och administrera studier

Är du studieledare, stryelseledamot eller ombudsman med ansvar för studieverksamheten? Här följer lite tips för planering och genomförandet av verksamheten samt hur du sätter igång en studiecirkel.

När ni planerar studieverksamheten kan det vara bra att utgå ifrån innehållet i den nationella studieplanen som finns här och börja med att inventera behoven hos er. En viktig utgångspunkt är att varje ny medlem ska erbjudas en medlemsutbildning inom sex månader och varje vald ledare ska få bra förutsättningar att kunna utföra sitt uppdrag.

Ansvaret för att medlemsutbildningar del 1 och 2 samt ledarskapsutbildning grund genomförs ligger på partidistrikten och arbetarekommunerna. Därutöver kan det finns behov av andra studier för att stärka organisationen och politiken.

Enligt partiets stadgar ska såväl arbetarekommun som partidistrikt utse en studieledare, som ska ingå i styrelsen. Är du studieledare finns det en uppdrags beskrivning för ditt uppdrag här.

Planera studieverksamheten

Tips på hur ni kan jobba strategiskt med studier i ert distrikt, er arbetarekommun och förening:

1. Studieverksamheten på dagordningen
    Se till att studieverksamheten är en punkt på styrelsens dagordning så att återrapportering och uppföljning görs kontinuerligt. Studieverksamheten är hela styrelsens ansvar.
  2. Bestäm om ni skall tillsätta en studiekommitté
    En studiekommitté består ofta av medlemmar utanför styrelsen som hjälper till att jobba med studieverksamheten och som leds av studieledaren.
  3. Fatta beslut om en årsplanering
    Vilka studier behövs för att utveckla organisationen, politiken och medlemmarna? Studieledaren/studiekommittén bör inventera behov och resurser inför ett nytt studieår och göra ett förslag till för det kommande året som styrelsen fattar beslut om. Här finns ett enkelt årshjul för planeringsarbetet. Några utgångspunkter:
    – När på året är det värvarkampanjer inplanerade då det värvas nya medlemmar som därefter ska erbjudas medlemsutbildning del 1?
    Hur många medlemmar finns det som inte har gått medlemsutbildning del 2?
    Vilka förtroendevalda behöver ledarutbildningar och utbildningar för sina olika funktioner?
    – Behöver styrelsen en styrelseutbildning?
    – Vill ni ha några politiska ämnesutbildningar?
    – Behöver ni rekrytera handledare?
  4. Involvera ABF
    ABF är ett stöd till oss på många sätt. Det kan handla om hjälp att ordna lokal, handledare, föreläsare, vara ett pedagogiskt utvecklingsstöd eller bara någon att bolla idéer med. Det är också viktigt att rapportera den verksamhet vi genomför till ABF. Ju mer vi rapporterar, desto starkare blir ABF och därmed arbetarrörelsen.
  5. Bestäm om ni ska samarbeta med andra och med vilka
    Ni kan till exempel samarbeta med sidoorganisationer, andra föreningar, arbetarekommuner eller partidistrikt för att få fler deltagare eller handledare till utbildningarna.
  6. Rekrytera handledare
    Behöver ni rekrytera fler studiehandledare? Sök handledare bland medlemmar som har gått utbildningarna. Det kanske även finns någon som trappat ner på uppdrag som skulle kunna tänka sig att bli handledare. Eller så kan det finnas intresserade hos sidoorganisationerna. Visa handledarna Studieportalen och det material som finns för handledare och deltagare som gör det enkelt att planera en utbildning.
  7. Vem gör vad?
    Vilka kanaler ska ni använda för att rekrytera medlemmar till utbildningarna? Kanske behöver ni en struktur för att ringa eller skicka personligt meddelande till några? Finns det lokaler?
  8. Följa upp och utvärdera verksamheten
    Inför ett årsskifte eller ett årsmöte är det bra att utvärdera studieåret som har gått. Vilka studier har genomförts? Hur har deltagandet sett ut? Vad har gjorts bra, vad kan göras bättre? Vilka behov finns för kommande år?

Starta en studiecirkel

Vill ni starta en studiecirkel i ett ämne i er arbetarekommun eller i förening? Att starta en studiecirkel är enkelt men det finns några grundregler att hålla sig till:

• En studiecirkel har minst tre (inklusive cirkelledaren) och max 20 deltagare. Deltagarna är 13 år eller äldre. Det ska finnas tre deltagare varje studietillfälle och alla deltagare måste ha varit på plats någon av de tre första träffarna.
  • Gruppen träffas minst tre gånger och totalt minst nio studietimmar (en studietimme är 45 minuter).
  • Det ska finnas en plan för genomförandet och för det studiematerial som används. En del utbildningsmaterial finns här på Studieportalen. Det kan också vara en bok, sidor på internet, ett tv-program, tidningsartiklar, en film eller kanske en podd som ni vill diskutera. Fundera även på föreläsare som kan bjudas in.
  • Kontakta ABF för stöd och för rapportering. En deltagarlista ska fyllas i vid varje cirkelträff.  Listan är grunden för de bidrag som stat och kommun ger till studieförbunden.
  • Utse en cirkelledare i gruppen som håller i cirkeln. ABF lokalt anordnar korta utbildningar för studiecirkelledare.

Kännetecken för en studiecirkel:

• Det finns inga formella krav på förkunskaper.
  • Det är frivilligt att delta i en studiecirkel.
  • Alla i cirkeln vet vad studierna syftar till.
  • Deltagarna är med och påverkar innehåll och upplägg.
  • Kunskap utvecklas tillsammans i gruppen, diskussion och samtal är en viktig del.
  • Det ska finnas tid för reflektion och eftertanke mellan sammankomsterna.
  • Verksamheten får inte ha ett kommersiellt syfte.

Ta gärna del av Socialdemokraternas ledarskapsidé här innan ni sätter igång.