Till sidans huvudinnehåll

Mitt uppdrag som studieledare

Studieledaren har en viktig roll i såväl planering och samordning som genomförande och uppföljning av studierna. Men det är hela styrelsen som är ansvarig, även för studieverksamheten. För att underlätta arbetet kan ett studieutskott eller motsvarande bildas. Här kommer lite råd, tips och trix som du kan använda som stöd för en framgångsrik studieverksamhet. Här kan du ladda ner uppdragsbeskrivningen

Planera studierna

Använd partistyrelsens studieplan som utgångspunkt, den finns här. Där står vilken nivå i organisationen som har ansvar för vilka studier och vad syftet med olika studier är. Medlemsutbildning del 1 och 2 samt ledarskapsutbildning grund ansvarar partidistrikt/arbetarkommun för. Nya medlemmar ska erbjudas en medlemsutbildning del 1 inom sex månader.

Skapa en aktuell lägesbild

• Vilka behov eller utmaningar finns i organisationen och hur kan studier bidra till att lösa de behoven?
  • När i tid ligger det värvningskampanjer där det kommer att rekryteras nya medlemmar som har behov av studier? Vilka behov av studier finns bland dem som varit med längre? Finns det behov av en styrelseutbildning? Eller kanske en politisk studiecirkel? Ta upp frågan på ett styrelsemöte eller ett medlemsmöte.
  • Inventera deltagare såväl till de utbildningar som ordnas lokalt/regionalt som till de som ordnas centralt.
  • Inventera handledare, lokaler och andra förutsättningar så att ni får en helhetsbild av läget.
  • Vad har ni hittills gjort som ni kan dra lärdomar av? Vad var det som gjorde att vissa saker blev bra – framgångsfaktorer? Vad finns det för förbättringspotential?
  • Inventera vad det finns för samverkansparter till studieverksamheten.
  • Stäm av med arbetarkommunen, om ni är en förening, vad som är på gång där, eller med partidistriktet om ni är en arbetarekommun.

Gör en årsplan för studieverksamheten

• Sätt mål för vad ni vill uppnå det kommande året. Se till att de är realistiska.
  • Använd gärna ett årshjul för att underlätta att saker görs i en logisk ordning och inte krockar med andra aktiviteter. Ett enkelt årshjul finns här.
  • Lägg in aktiviteter, och skriv in vem som är ansvarig.
  • Rekrytera handledare till planerade studier i god tid.
  • Planera för att marknadsföra studierna och rekrytera deltagare i god tid.
  • Fundera på om ni ska samordna studierna med andra, till exempel andra föreningar, arbetarekommuner eller sidoorganisationer för att få fler deltagare eller handledare.
  • Kontakta ABF och fråga hur de kan hjälpa till med lokaler, handledare, material och annat. Fråga också hur ni ska rapportera verksamheten till ABF.

Rapportera till styrelsen

Eftersom styrelsen är ansvarig för all verksamhet ska de vara informerade. Det är också styrelsen som fattar beslut om studieplan, budget och annat som påverkar hela föreningens eller arbetarekommunens verksamhet. Håll styrelsen informerad löpande, de kan också vara en resurs i arbetet.

Utvärdera

En framgångsfaktor för att utveckla verksamhet är att ta utvärdering på allvar. Det är ett bra sätt att fundera igenom vad som har gått bra och mindre bra. Fråga era handledarna vad de tänker om utbildningarna de genomfört. En utvärdering kan ligga till grund för nästa års studieplan. Gör även en ekonomisk avstämning, inte minst inför kommande budgetarbete, så att medel avsätts för studieverksamheten.